اپلیکیشن و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

آخرین دیدگاه‌ها
اپلیکیشن و هرآنچه باید در مورد آن بدانید
نوشته شده در تاریخ : 10 دی 99 نویسنده : حسین بوشهری

اپلیکیشن و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

از جمله سوال هایی که بعضا برای افراد پیش می آید این است که اپلیکیشن چیست یا انواع اپلیکیشن موبایل به چه صورت است و چه راه هایی برای افزایش نصب اپلیکیشن موجود است ؛ شما برنامه های زیادی را در گوشی های هوشمند خود دارید که روزانه خیلی از فعالیت های خود را به کمک آن ها انجام می دهید که به آن ها  اپلیکیشن گفته می شود که امروزه زیاد به گوشتان می خورد. حال ما در این مقاله قصد داریم شما را با اپلیکیشن های گوشی های هوشمندتان بیشتر آشنا کنیم و انواع آن ها را به شما معرفی کنید، پس توصیه می کنیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

تاریخچه اپلیکیشن

اپلیکیشن های تلفن همراه که به اختصار به آن ها اپ می گوییم برنامه هایی کامپیوتری هستند که توسط برنامه نویسان برای اجرا در گوشی های تلفن و آیپد ها و …نوشته می شوند. هر یک از این اپلیکیشن ها عملکرد های مخصوص به خود را دارند. به طور مثال بعضی از آن ها به عنوان ماشین حساب و یا برای ارسال پیام استفاده می شوند.
در ابتدای ظهور اپلیکیشن های موبایل، به دلیل محدودیت های موجود در سخت افزارهای گوشی های تلفن همراه، اپلیکیشن ها نمی توانستند چند کار را به طور هم زمان انجام دهند که بعد ها با پیشرفت تکنولوژی این مشکل نیز برطرف شد.
در ابتدا پورت کردن برنامه های کامپیوتری برای گوشی های تلفن همراه یکی از راحت ترین راه ها برای ایجاد اپلیکیشن های موبایل بود که بعدها با قوی تر شدن گوشی های موبایل از نظر سخت افزاری دیگر این روش توسط برنامه نویسان اجرا نشد.
اولین اپلیکیشن های موبایل Psion نام داشتند که در اوایل دهه 90 میلادی توسط کامپیوترهای قابل حمل عرضه شدند و سیستم عامل 16 بیتی EPOC بر رو آن ها نصب بود که این امکان را برای برنامه نویسان فراهم کرده بود تا برنامه های صفحه گسترده (مثل اکسل)، برنامه های واژه پرداز (شبیه ورد امروزی) و برنامه دفترچه خاطرات را ایجاد کرده و بر روی این دستگاه قرار دهند.
مدتی بعد همین دستگاه با سیستم عامل 32بیتی و ارتقا رم تا 2 مگابایت منتشر شد و نکته جالب سیستم عامل EPOC این است که امکان طراحی توسط کاربران معمولی را نیز فراهم کرد بدین ترتیب راه برای ساخت و گسترش اپ های موبایل هموار شد.

اپلیکیشن در لغت به چه معنا است؟!

اپلیکیشن در لغت به معنای یک نرم افزار کاربردی و برنامه کامپیوتری است که برای کاربری در گوشی های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. کلمه ” اپلیکیشن” یا به اختصار App بیشتر از لغت “ نرم افزار” مورد استفاده قرار گرفته و رایج است و این لغت دقیقاً همان معانی “نرم افزار کاربردی” را در برمی گیرد.

اپلیکیشن چیست؟

در دنیای امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و ابزارها، برای آن که بتوانیم کارهای روزمره خود را آسان تر ، دقیق تر و به بهترین شکل ممکن انجام دهیم با تعداد انبوهی از نرم افزارها و برنامه هایی مواجه می شویم که به ما در بهبود کیفیت زندگی کمک می کنند.
به طور مثال ممکن است شما بخواهید در داخل منزل نقل و انتقالات بانکی خود را انجام دهید، برای این منظور باید از اپلیکیشن های مخصوص استفاده کنید و یا ممکن است بخواهید به موزیک گوش بدهید که برای اینکار نیز باید از اپلیکیشن Musice player استفاده کنید.
پس به طور کلی می توان گفت اپلیکیشن ها نوعی از نرم افزارها و برنامه های کامپیوتری هستند که ارتباط مستقیمی با پردازنده های سیستم عامل گوشی های هوشمند شما برقرار می کنند. تمام نرم افزارهای کامپیوتری به جز نرم افزارهای سیستم عامل و زبان های برنامه نویسی، که ما روزانه از آن ها استفاده می کنیم جزوه اپلیکیشن ها به شمار می آیند که برای استفاده نهایی کاربران طراحی شده اند.

طراحی اپلیکیشن چیست؟

در دنیایی که در آن زندگی می کنیم با توجه به رشد و پیشرفت تکنولوژی، شاهد محبوبیت روزافزون گوشی های تلفن هوشمند در بین مردم هستیم. به طوری که استفاده از کامپیوتر و لپتاپ های شخصی نسبت به گوشی های هوشمند کاهش یافته است. با توجه به این موضوع می توان گفت همگام بودن با تکنولوژی یکی از فاکتورهای موفقیت در هر کسب و کار است و طراحی اپلیکیشن در کنار طراحی سایت یکی از مواردی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. شما با طراحی اپلیکیشن های متناسب با کسب وکارتان می توانید تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشید و از رقبای تجاری خود پیشی بگیرید.
طراحی اپلکیشن های تلفن همراه درحقیقت فرایندی است که برای تولید و طراحی برنامه های تلفن همراه طی می شود تا آن ها بر روی سیستم عامل های مختلف گوشی های هوشمند اجرا شوند. به عنوان مثال همان طور که می دانید سیستم عامل موبایل های گوگل، اندروید و سیستم عامل موبایل های اپل IOS است و هر سیستم عامل ویژگی ها و قوانین مخصوص به خود را دارد و اپلیکیشن های اندروید با زبان جاوا اسکریپ و اپلیکیشن های موبایل در IOS با زبان C نوشته می شوند.
لازم است این را بدانید شما نمی توانید یک اپلیکیشن طراحی کنید و آن را در تمامی سیستم عامل های تلفن همراه انطباق دهید بلکه باید تفاوت های میان هر سیستم عامل را در نظر بگیرید و برای هر کدام از آن ها اپلیکیشن جداگانه ای طراحی کنید.

تاریخچه اندروید

اپلیکیشن چیست

سیستم عامل اندروید در ابتدا توسط اندی رابین در شرکتی به نام اندروید و بر اساس هسته لینوکس طراحی شد، اندی رابین مدتی بعد در سال 2005 شرکت خود را در ازای دریافت 50 میلیون دلار به گوگل واگذار کرد. شرکت گوگل نیز تا سال 2007 در دست ساخت بودن یک سیستم‌عامل متن‌باز برای گوشی‌های هوشمند را به طور رسمی اعلام نکرده بود، در نهایت در تاریخ 5 نوامبر 2007 اولین نسخه بتای سیستم عامل موبایل خود را معرفی کرد و در اختیار توسعه دهندگان قرار داد.
سپس در تاریخ 23 سپتامبر سال 2008، اندروید 1.0 نخستین نسخه تجاری از سیستم عامل موبایل شرکت گوگل با آیکون روبات سبز رنگش از طریق گوشی G1 اپراتور T-Mobile در بازارهای دو کشور آمریکا و انگلستان عرضه شد. جالب است بدانید نرم افزارهای جیمیل، یوتیوب، اینترنت و ماشین حساب و… به صورت پیش فرض بر روی اولین نسخه از اندروید وجود داشتند ولی بسیاری از قابلیت ها نظیر صفحه کلید مجازی و برنامه های کاربردی حرفه ای و … در این گوشی وجود نداشتند.
در طی این سال ها، با گذشت زمان گوگل هر ساله آپدیت های جدیدی برای سیستم عامل اندروید طراحی کرده و در اختیار کاربران قرار داده است. به طوری که آخرین نسخه اندروید تا به این لحظه ،که برای مدت زمان طولانی به نام Android Q شناخته می شد در تاریخ سوم سپتامبر 2019 به نام اندروید 10 با کنار گذاشتن دکمه برگشت (back)، مود تاریک در کل سیستم و گزینه هایی برای تم دستگاه و.. به صورت کاملا رسمی عرضه شد. گوگل با انتشار آپدیت اندروید ۱۰ بالاخره سیستم نامگذاری حروفی و آبنباتی خود را کنار گذاشت و به نامگذاری عددی روی آورد.
همچنین حدس و گمانه‌زنی‌هایی درباره تاریخ انتشار اندروید 11 آغاز شده است و نسخه پیش نمایش آن برای توسعه‌دهندگان منتشر شده است.

اپلیکیشن اندروید چیست؟

اپلیکیشن اندروید همان نرم افزار گوشی های هوشمند با سیستم عامل اندروید است که این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا با توجه به نیازها، فعالیت های روزمره خود و کاربرد هر اپلیکیشن، از آن ها استفاده کنند.
همان طور که می دانید سازندگان سیستم عامل های موبایلی برای دانلود اپلیکیشن های موبایل با توجه به بستر آن فروشگاه هایی را برای کاربران گوشی های هوشمند در نظر گرفته اند، که کاربران می توانند با مراجعه به این فروشگاه ها اپلیکیشن های مورد نیاز خود را دانلود کنند. اندروید گوگل نیز با تکیه بر متن باز (Open Source) بودنش این فرصت را در اختیار همگان قرار داد تا به توسعه نرم افزارهای اندرویدی بپردازند. پس در نهایت فروشگاه اپ اندروید را به نام Google Play راه اندازی کرد که روند رو به رشدی پیدا کرد به طوریکه هر روز به تعداد توسعه دهندگانی که در گوگل پلی اپ خود را منتشر می کردند، افزوده می شد. هم اکنون شما نیز می توانید برای دانلود اپلیکیشن های اندرویدی به گوگل پلی که توسط گوگل راه اندازی شده است و یا به فروشگاه اپلیکیشن اندروید بازار مراجعه کنید. این اپلیکیشن های اندرویدی با توجه به نظر توسعه دهنگان آن ها ممکن است رایگان و یا در ازای دریافت پول و هزینه در اختیار کاربران قرار بگیرند.
ممکن است فروشگاه اپلیکیشن اندروید گوگل تمام برنامه های ایرانی و فارسی را نداشته باشد و شما نتوانید بعضی از برنامه های ایرانی را از آن دانلود کنید در اینصورت بهتر است به فروشگاه اپلیکیشن اندروید بازار که کاملا ایرانی است و از زبان فارسی پشتیبانی می کند مراجعه کرده و اقدام به دانلود برنامه های مورد نیاز خود نمائید.

تاریخچه IOS

اپلیکیشن چیست

این سیستم عامل توسط استیو جابز با تلفن همراه هوشمند شرکت اپل یعنی همان آیفون در کنفرانس و نمایشگاه Macworld، در تاریخ 9 ژانویه سال 2007 معرفی شد و در ماه ژوئن همان سال برای اولین بار منتشر شد.
در زمان معرفی اولین آیفون، اپل اعلام کرد که iOS هم، همانند OS X، از هسته یونیکس ساخته شده و از ابزارهای مشابهی استفاده می‌کند. با این وجود کاملا مشهود بود که علیرغم اشتراک‌های بسیار زیادی که میان OS X و iOS وجود دارد، iOS برای این که بتواند یک سیستم‌عامل جداگانه محسوب شود، به اندازه کافی با OS X متفاوت خواهد بود.
در 17 اکتبر 2007، اپل اعلام کرد که یک کیت توسعه نرم‌افزار بومی (SDK) تحت توسعه است و آن‌ها در حال برنامه‌ریزی های لازم برای آن هستند، در نهایت در تاریخ 6 مارس 2008، شرکت اپل اولین نسخه بتا را با یک نام جدید برای سیستم عامل منتشر کرد.
پس از معرفی اولین نسخه بتا ، کاربران برای مدت زمان سه سال iOS را iPhone OS می‌نامیدند و پس از معرفی iOS 4 در ژوئن 2010 بود که نام آن به iOS تغییر یافت.
آیپاد تاچ، آیفون و تبلت آیپد سه دستگاهی هستند که مجهز به این سیستم عامل هستند و شرکت اپل مجوز استفاده از این سیستم عامل را تا به اکنون به هیچ شرکت دیگری واگذار نکرده است.
iOS، همان سیستم عاملی است که به تلفن‌های همراه اپل جان بخشیده است و یکی از محبوب ترین سیستم عامل های دنیای موبایل و تبلت‌ محسوب می‌شود. قابل توجه‌ترین بخش iOS فعلی، شباهت بسیار زیاد آن به نسخه اولیه iOS در سال اول است. با این حال، اپل با گذشت زمان با شناخت کاستی‌هایش به تکامل رسیده و در آپدیت هایی که برای سیستم عامل خود ارائه کرده انبوهی از امکانات و ویژگی‌های جدید را به آن ها اضافه کرده است.
تا به امروز اپل در تاریخ سپتامبر سال 2019 سیزدهمین نسخه اصلی سیستم عامل خود یعنی iOS 13 را به طور رسمی منتشر کرده و در اختیار کاربران قرار داده است و گزارش های جدیدی در رابطه با آی او اس 14 منتشر شده است که نشان می‌دهد نسخه آینده سیستم عامل همراه اپل برای تمامی گوشی‌هایی که در حال حاضر از آی او اس 13 استفاده می‌کنند، در دسترس خواهد بود همچنین پیش بینی می شود iOS 14 در ماه سپتامبر 2020 عرضه شود.

اپلیکیشن iOS چیست؟

اپلیکیشن iOSاز نظر معماری از 4 قسمت مجزا تشکیل شده است که عبارتند از:
• لایه اصلی که هسته سیستم عامل است
• لایه رسانه ها
• لایه خدمات
• لایه روی که لایه لمسی می باشد
طراحی سیستم عامل iOS برمبنای رابط کاربری مستقیم (Concept of Direct Manipulation) یعنی چند لمسی بودن و استفاده کردن از حرکات دست و انگشتان می باشد به طوری که iOS به حرکات دست اعم از تغییر جهت در سه بعد و یا تکان دادن دست عکس العمل نشان می دهد. همچنین به آن دلیل که فایل های سیستمی از کاربران مخفی شده است، هنگ کردن گوشی های دارای سیستم عامل iOSبه مقدار قابل توجهی کاهش می یابد.
در iOS شباهت های زیادی از نظر کاربردی و ساختاری با سیستم MacOS وجود دارد به طوریکه که در هر دو سیستم عامل از سافاری برای مرورگر وب و از اپلیکیشن آی تیونز برای پخش موزیک استفاده می شود. اپل برای کاربران خود فروشگاه اپلیکیشن اپ استور(App Store) را راه اندازی کرده است که در ابتدا شامل ۵۵۲ برنامه بود که ۱۳۵ تای آن ها رایگان بودند و در مدت تنها یک هفته حدود ۱۰ میلیون دانلود از اپ استور صورت گرفت این روند ادامه پیدا کرد و در نهایت اپ استور تا پایان ماه می 2011 بیش از 500 هزار اپلیکیشن را دارا بود و این امکان برای کاربران وجود دارد که هر کسی می تواند با ابزار SDK سیستم عامل iOS، اپلیکیشن طراحی کند و در صورتی که از اپل مجوز دریافت کند اپلیکیشن خود را با قیمت دلخواه در App Store به فروش رساند.

چگونه می توان از اپلیکیشن استفاده کرد ؟

شما برای آن که بتوانید برای رفع نیاز های روزمره خود از اپلیکیشن ها استفاده کنید در ابتدا به یک گوشی تلفن هوشمند، تبلت، آیپد و یا …نیاز دارید سپس همان طور که در بالا ذکر کردیم تمامی اپلیکیشن ها بر روی همه ی دستگاه ها قابل اجرا نیستند پس باید با توجه به سیستم عامل دستگاه خود اپلیکیشن های مورد نیاز خود را دانلود و نصب کرده و از آن ها استفاده کنید.

حال که به طور کلی با دنیای اپلیکیشن ها آشنا شدید اگر هنوز برایتان سوالی در مورد اپلیکیشن ها ، طراحی آن ها وسرمایه گذاری در اپلیکیشن ها و  … باقی مانده است می توانید در نظرات مطرح کنید تا در سریع ترین زمان ممکن پاسخ آنرا بدهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *